Första dagen i Hong Kong

Flyget gick bra och Hong Kong välkomnade oss med värme och växlande regn och sol.

Väl igenom alla säkerhetskontroller och passkontroller som ännu en gång gick väldigt smidigt började jag och Gustav leta efter var vi skulle få tag på biljetter för att ta oss till vårt hotell. Vi upptäckte även att våra kinesiska mobilnummer inte fungerade alls här i Hong Kong vilket försvårade vår kommunikation med våra kompisar som fortfarande var kvar i Beijing då de skulle ta ett senare flyg, men det löste sig tack vare gratis wifi på flygplatsen. Att fixa biljetter till tåget vi skulle ta till Hong Kong station gick otroligt smidigt och sedan var tåget bara 50 meter bort så vi passade på att få i oss lite mat på McDonalds innan vi tog tåget in till stan.

Väl framme vid hotellet som var väldigt guldigt så checkade vi in och gick och la oss och sov en stund. Efter vi sovit så gick vi upp på takterassen där poolen var, poolen var tyvärr stängd på grund av att det regnade så mycket (eller något i den stilen) men utsikten var helt underbar.

Sedan gick vi ner till vattnet som endast låg 10 minuter bort och efter det så började vi leta efter något ställe att äta middag på.

Efter maten så skulle jag packa upp kläder ur min väska och får en chock när något plötsligt rör sig i väskan.
Jag skriker att det är en kackerlacka och springer därifrån, Gustav frågar om jag är säker och kollar sedan själv och mycket riktigt, jag har en kackerlacka i mitt bagage!

Vi flyttar in väskan på badrummet och börjar sedan packa ur den en sak i taget. Tills det endast är kackerlackan kvar, då smiter den och gömmer sig i badrummet, och när vi nästan gett upp så hittar jag den, bakom skjutdörren. Gustav ringer ner till lobbyn som skickar upp en kille som bara skrattar åt oss för att han antagligen tror att vi skojar, och såklart så har kackerlackan sprungit in i en springa i dörren och försvunnit. Vi fick även byta rum på detta hotellet efter den lilla incidenten, även om vi ljög och sa att kackerlackan kommit från avloppet!

Sent på kvällen så kom även våra kompisar till hotellet och sedan var det dags att sova.